Algemeenheden bij sporten met diabetes

diaT1op is een project van UZ Leuven om personen met diabetes aan het sporten te krijgen en/of te houden, we beginnen met uit te leggen wat sporten nu eigenlijk betekent:

De WHO definieert sport als volgt: ‘Physical activity can be undertaken in many different ways: walking, cycling, sports and active forms of recreation (for example, dance, yoga, tai chi). Physical activity can also be undertaken at work and around the home. All forms of physical activity can provide health benefits if undertaken regularly and of sufficient duration and intensity.’ (WHO, 2018)

We kunnen niet genoeg benadrukken dat sporten gezond is, maar wat is het effect van sporten op het lichaam en meer specifiek op diabetes?

  1. Betere glycemieregeling: al lijkt dit bij de start moeilijk te geloven. Door het sporten leer je je lichaam beter kennen.

De insulinenood vermindert omwille van betere gevoeligheid van de cellen (vetcellen, spiercellen, …).

 

  1. Betere gewichtscontrole: sporten helpt bij vetverbranding en maakt het lichaam steviger. Bij correcte aanpassing van de insuline kan je ook gewicht verliezen (indien gewenst).

 

  1. Verbetering van conditie: het onderhouden van de sportactiviteit verbetert de conditie. Het is van groot belang correct te trainen. Voldoende rust nemen speelt een cruciale rol; rust is de herstelperiode.

 

Onderstaande figuren maakt het duidelijk. Als men te snel na elkaar traint is er meer verlies dan winst van het prestatievermogen.

Hoe lang de herstelfase duurt is afhankelijk van de eigen conditie en van de gedane inspanning (hoe beter eigen conditie hoe sneller herstel, bij lichte inspanning ook sneller herstel dan bij zwaardere inspanning).

 

 

https://activations.nl/wp-content/uploads/2016/12/supercompensatie.jpg

Figuur: prestatievermogen. Training en herstel op elkaar laten aansluiten om prestatie te verbeteren. Bron: (Kraemer, 2006)

 

Figuur: prestatievermogen verbetert. Bron: (Kraemer, 2006)

 

  1. Vergrote longcapaciteit: bij intensief sporten stijgt je hartslag en ga je dieper in- en uitademen, je ademhalingssysteem werkt dus harder en na verloop van tijd efficiënter.

 

  1. Goed effect op bloeddruk en cholesterol: diabetes verhoogt het risico op hart- en bloedvaten. Bewegen heeft een bloeddrukverlagende invloed (let op: tijdens het sporten kan de bloeddruk tijdelijk verhoogd zijn) en een positief effect op het lipidenprofiel.

 

  1. Positief psychologisch effect: verminderde stress, ‘maakt het hoofd vrij’, ontspanning, …

 

  1. Verbetert sociale contacten: bij sporten in groep verbetert dit de sociale contacten.

 

  1. Verbeterde levensverwachting en levenskwaliteit: waardoor minder ziekte (ook positief financieel effect.

 

  1. …: En nog zo veel meer!