Wat te doen bij hypoglycemie?

Om een hypoglycemie te vermijden, zal de insulinedosis verminderd moeten worden en/of zullen er extra koolhydraten gegeten moeten worden. Hoeveel minder insuline en hoeveel meer eten, is voor iedereen anders.  Het type sport, de duur en de intensiteit spelen een belangrijke rol hierbij. 
Wat je kan doen om een hypo te vermijden, vind je terug in het onderdeel ‘slim sporten met diabetes type 1’ en ‘voeding’.  
Bij sensorgebruik: houdt rekening met mogelijke vertragingstijden. Er bestaat een mogelijkheid bij sensorgebruikers om een alarm in te stellen vóór en bij hypo.


Wat te doen bij hypoglycemie voor het sporten:
Als uw glycemie (de suikerwaarde in uw bloed) lager is dan 60mg/dl:
•    Drink een half glas cola ofwel
•    Neem 10 g druivensuiker in (3 à 4 klontjes) of
•    Neem 2 klontjes opgeloste gewone suiker in.
•    Controleer na 15 minuten met een vingerprik
Is uw glycemie nog lager dan 60mg/dl, herhaal dan de procedure.
-    Is uw glycemie lager dan 90mg/dl staat:    -     Neem 10-20g koolhydraten (1-2 KHporties)
-    Neem 20-30g koolhydraten als je veel insuline aan boord hebt
-    Start pas met sporten als de glycemie meer dan 90mg/dl is


Wat te doen bij hypoglycemie tijdens het sporten:
Bij een hypo tijdens het sporten kan je best de activiteit even onderbreken. Je hypo zal sneller verholpen worden. Stop met uw activiteiten als u symptomen voelt.
Als uw glycemie (de suikerwaarde in uw bloed) lager is dan 60mg/dl:
•    Onderbreek je activiteit
•    Drink een half glas cola of
•    Neem 10 g druivensuiker in (3 à 4 klontjes) ofwel
•    Neem 2 klontjes opgeloste gewone suiker in.
•    Controleer na 15 minuten me een vingerprik
Is uw glycemie nog lager dan 60mg/dl, herhaal dan de procedure.
Wanneer u tussen 60 en 80mg/dl staat: neem dan 10-20g koolhydraten (1-2 KHporties)

Wat te doen bij hypoglycemie na het sporten:
Na het sporten is het belangrijk om een laattijdige hypoglycemie te voorkomen. Een laattijdige hypoglycemie kan voorkomen omdat de glycogeenreserve in de spieren terug aangevuld moet worden.
Als uw glycemie (de suikerwaarde in uw bloed) lager is dan 60mg/dl:
•    Drink een half glas cola of
•    Neem 10 g druivensuiker in (3 à 4 klontjes) ofwel
•    Neem 2 klontjes opgeloste gewone suiker in.
•    Controleer na 15 minuten met een vingerprik
Is uw glycemie nog lager dan 60mg/dl, herhaal dan de procedure.
Wanneer u tussen 60 en 80mg/dl staat: neem 10-20g koolhydraten (1-2 KHporties).

Om een laattijdige hypoglycemie te voorkomen: 
•    Neem 1g koolhydraten per kg lichaamsgewicht om de glycogeenreserve aan te vullen na het sporten
•    Reduceer de basale insuline: 

-    Insulinepennen: 20-30 % verminderen + evt testen tijdens de nacht 
-    Pomp: verminderen met 20% tot 03u00 + evt testen tijdens de nacht