Wat te doen bij hypoglycemie?

Om een hypoglycemie te vermijden, zal de insulinedosis verminderd moeten worden en/of zullen er extra koolhydraten gegeten moeten worden. Hoeveel minder insuline en hoeveel meer eten, is voor iedereen anders.  Het type sport, de duur en de intensiteit spelen een belangrijke rol hierbij. 

Wat je kan doen om een hypo te vermijden, vind je terug in het onderdeel ‘slim sporten met diabetes type 1’ en ‘voeding’. 

Bij sensorgebruik: houdt rekening met mogelijke vertragingstijden. Er bestaat een mogelijkheid bij sensorgebruikers om een alarm in te stellen vóór en bij hypo.

Wat te doen bij hypoglycemie voor het sporten:

Als uw glycemie (de suikerwaarde in uw bloed) lager is dan 60mg/dl:

Is uw glycemie nog lager dan 60mg/dl, herhaal dan de procedure.

Wat te doen bij hypoglycemie tijdens het sporten:

Bij een hypo tijdens het sporten kan je best de activiteit even onderbreken. Je hypo zal sneller verholpen worden. Stop met uw activiteiten als u symptomen voelt.

Als uw glycemie (de suikerwaarde in uw bloed) lager is dan 60mg/dl:

Is uw glycemie nog lager dan 60mg/dl, herhaal dan de procedure.

Wanneer u tussen 60 en 80mg/dl staat: neem dan 10-20g koolhydraten (1-2 KHporties)

 

Wat te doen bij hypoglycemie na het sporten:

Na het sporten is het belangrijk om een laattijdige hypoglycemie te voorkomen. Een laattijdige hypoglycemie kan voorkomen omdat de glycogeenreserve in de spieren terug aangevuld moet worden.

Als uw glycemie (de suikerwaarde in uw bloed) lager is dan 60mg/dl:

Is uw glycemie nog lager dan 60mg/dl, herhaal dan de procedure.

Wanneer u tussen 60 en 80mg/dl staat: neem 10-20g koolhydraten (1-2 KHporties).

 

Om een laattijdige hypoglycemie te voorkomen: